η θεωρία της Τέχνησ στο Ισλάμ
Θεωρητικά
και σταδιακά, έγινε κοινός τόπος ότι το Ισλάμ απαγορεύει την αναπαράσταση του
Θεού, των προφητών και των εμψύχων όντων, κι έτσι η καλλιγραφία πήρε τη θέση
της ζωγραφικής.
χάρη στην
καλλιγραφία υπάρχει μια τυποποίηση του κόσμου: το μεγαλείο της γραφής
απορρόφησε την έννοια της θεωρίας της τέχνης και την ίδια την τέχνη, ενώ
σίγουρα πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του πως είναι αδύνατον να απαγορεύσεις μια
μορφή τέχνης σε ένα λαό.
Ο
αραβικός λαός είναι δοσμένος στην προφορικότητα, και για το λόγο αυτό η εμμονή
στον ήχο έγινε κατεργασία της σταθεροποίησής του σε μια υλική επιφάνεια, είτε
είναι χάρτης, περγαμηνή, πάπυρος, είτε τοίχος. Η ποίηση και η μουσική ήταν
συνδεδεμένες, όπως και η καλλιγραφία με την απόδοση των εννοιών.
Η
σχολή της Βαγδάτης είχε τρία μεγάλα ονόματα με τα οποία επηρέασε παντού. Ο
καθένας τους είχε ως πρώτη ύλη το γράμμα, το δε καλλιγράφημα ήταν αυτό που
δημιουργούσε εκείνος, σύμφωνα με τη γνώση που είχε της ζωγραφικής, της
αρχιτεκτονικής και της γεωμετρίας, της φιλοσοφίας.
Οι εργασίες του
εμπλουτίστηκαν από το άλλο μεγάλο όνομα της καλλιγραφίας, τον περίφημο Ibn al-Bawwâb (π. 1022) στη Βαγδάτη. Τον 13ο
αι., ο τελευταίος καλλιγράφος που τελειοποίησε τα στυλ αυτά των δύο πρότερων
δασκάλων είναι ο Yâqût al-Musta'simî, (π. 1298).
Επίδραση της αραβικής καλλιγραφίας στη Δύση
Arabic inscription ceiling, 10th century,
Cappella Palatina (Palatine Chapel), Sicily.
(http://bytaleorhistory.tumblr.com/post/17878397855/cappella-palatina-palermo.
accessed on 6 May, 2012)
Η
Σικελία των Νορμανδών θαύμαζε την αραβική τέχνη και καλλιγραφία.
Coronation Mantle of The
Holy Roman Empire, Palermo,
Royal workshop, Dated (c. 1133-1134), Byzantine silk, embroidered,146x345 cm, weighed 11 kg. Original preserved in Vienna, Kunsthistorisches Museum, Schatzkammer
(former imperial palace). On the lower border of
the hem of the coronation mantle is decorated with an Arabic (Kufic)
inscription, bordered on both sides by a double row of pearls.
()
Ο
Henri Loyrette, διευθυντής στο Λούβρο, γράφει: « L'influence des arts de
l'Islam
sur notre culture est prégnante et continue ».
Alechinsky , Dotremont ή Michaux, Kandinski
είναι ονόματα του 20ου αιώνα που σαφώς έχουν
επηρεαστεί από την αραβική καλλιγραφία. Ο Matisse αναγνωρίζει στο έργο του την αραβική επίδραση:
"la révélation m'est venue de l'Orient ou plus exactement de l'Islam.
Cet art m'a touché, en particulier lors de l'extraordinaire exposition de
Munich… parce que cet art suggère un espace plus grand, un véritable espace
plastique".
Επίδραση της αραβικής καλλιγραφίας στη σύγχρονη αραβική τέχνη
Παραδείγματα
μελετήθηκαν στην τάξη, εδώ και κάποια άλλα:
Jumana El-Husseini, Untitled, 1991,
mixed media on canvas,
77x57 cm, Collection H.R.H. Princess Rajwa Ali.
(http://www.metmuseum.org/toah/hd/trmd/hd_trmd.htm. accessed on 29 November 2011)
(http://www.metmuseum.org/toah/hd/trmd/hd_trmd.htm. accessed on 29 November 2011)
Εδώ η γραφή είναι το σώμα.
Πληγωμένο σώμα ανθρώπου.
Wijdan Ali, Karbala Series: Hussein, 1993, mixed media on paper, 61x90 cm, Collection of the British, Museum, London.
Untitled, 1991Jumana El-Husseini (Palestinian, born 1932)Mixed media on canvas; 77 x 57 cmCollection H.R.H. Princess Rajwa Ali
Untitled, 1991Jumana El-Husseini (Palestinian, born 1932)Mixed media on canvas; 77 x 57 cmCollection H.R.H. Princess Rajwa Ali
(http://www.metmuseum.org/toah/hd/trmd/hd_trmd.htm. accessed on 29 November 2011)
Shaker Hassan Al-Said, 1978, acrylic on wood, 120x120cm.
(http://www.daratalfunun.org/main/resourc/exhibit/shaker/shaker.html accessed on 30 November 2010)
Dia
al-Azzawi, Poetry
Book (Sadi Youssef), 1995, Guache on folded handmade paper, with acrylic on
board cover, 39 x 253 cm.
(http://apps.carleton.edu/campus/gallery/dafatir/artworks/?image_id=171491
accessed on October 2011)
Dia
Azzawi, Untitled
, 1969, oil on canvas, 99 x 81cm.
(http://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=5362306
accessed on 4 October 2011)
Dia Azzawi, Gilgamish, mixed media,
1985.
(http://www.britishmuseum.org/explore/galleries/middle_east/room_34_the_islamic_world/iraq%E2%80%99s_past.aspx accessed on 18
October 2011)
Dia Azzawi, Study on the theme of the hanging odes:
Al-Mu'allaqat, 1980, acrylic on canvas, 140x118cm.
(http://www.kinda.org/azzawi.htm accessed on 5
Oktober 2011)
Dia Azzawi, Red Sky with Birds, 1981, acrylic on canvas.
http://artobserved.com/2010/12/ao-on-site-doha-qatar-inauguration-of-mathaf-arab-museum-of-modern-art/
accessed on 10 October 2011)
Dia
Azzawi, Huruf Arabiya 1 (Arabic
letters 1),1982, Acrylic on canvas, 97.2x117cm.
(http://www.mutualart.com/Artwork/Huruf-Arabiyya-Raqam-1--Arabic-Letters-N/A2FC1AAFFBC023A0. accessed on 10 October 2011)
Dia Azzawi, Diary V, 1986, oil on
canvas, 168 x 183cm.
(http://www.christies.com/lotfinder/LotDetailsPrintable.aspx?intObjectID=5486443. Accessed on 17 October 2011)
Lalla Essaydi, Converging Territories (30), 2004,
Chromogenic print mounted to aluminum.
(http://www.escapeintolife.com/artist-watch/lalla-essaydi/
accessed on 16 February 2011)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου