Τρίτη 22 Απριλίου 2014

αραβική καλλιγραφία. οργάνωση Ελένης Κονδύλη. μέρος V.

η θεωρία της Τέχνησ στο  Ισλάμ

Θεωρητικά και σταδιακά, έγινε κοινός τόπος ότι το Ισλάμ απαγορεύει την αναπαράσταση του Θεού, των προφητών και των εμψύχων όντων, κι έτσι η καλλιγραφία πήρε τη θέση της ζωγραφικής.
Πλαίσιο κειμένου:   

Calligraphie de Hassan Musa 
  

Calligarphie et enluminure
Ghani Alani 
 
χάρη στην καλλιγραφία υπάρχει μια τυποποίηση του κόσμου: το μεγαλείο της γραφής απορρόφησε την έννοια της θεωρίας της τέχνης και την ίδια την τέχνη, ενώ σίγουρα πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του πως είναι αδύνατον να απαγορεύσεις μια μορφή τέχνης σε ένα λαό.
Ο αραβικός λαός είναι δοσμένος στην προφορικότητα, και για το λόγο αυτό η εμμονή στον ήχο έγινε κατεργασία της σταθεροποίησής του σε μια υλική επιφάνεια, είτε είναι χάρτης, περγαμηνή, πάπυρος, είτε τοίχος. Η ποίηση και η μουσική ήταν συνδεδεμένες, όπως και η καλλιγραφία με την απόδοση των εννοιών.
Η σχολή της Βαγδάτης είχε τρία μεγάλα ονόματα με τα οποία επηρέασε παντού. Ο καθένας τους είχε ως πρώτη ύλη το γράμμα, το δε καλλιγράφημα ήταν αυτό που δημιουργούσε εκείνος, σύμφωνα με τη γνώση που είχε της ζωγραφικής, της αρχιτεκτονικής και της γεωμετρίας, της φιλοσοφίας.
Οι εργασίες του εμπλουτίστηκαν από το άλλο μεγάλο όνομα της καλλιγραφίας, τον περίφημο  Ibn al-Bawwâb (π. 1022) στη Βαγδάτη. Τον 13ο αι., ο τελευταίος καλλιγράφος που τελειοποίησε τα στυλ αυτά των δύο πρότερων δασκάλων είναι ο Yâqût al-Musta'simî, (π. 1298).

Επίδραση της αραβικής καλλιγραφίας στη Δύση




Arabic inscription ceiling, 10th century, Cappella Palatina (Palatine Chapel), Sicily.

(http://bytaleorhistory.tumblr.com/post/17878397855/cappella-palatina-palermo. accessed on 6 May, 2012)
Η Σικελία των Νορμανδών θαύμαζε την αραβική τέχνη και καλλιγραφία.










Coronation Mantle of The Holy Roman Empire, Palermo, Royal workshop, Dated (c. 1133-1134), Byzantine silk, embroidered,146x345 cm, weighed 11 kg. Original preserved in Vienna, Kunsthistorisches Museum, Schatzkammer (former imperial palace). On the lower border of the hem of the coronation mantle is decorated with an Arabic (Kufic) inscription, bordered on both sides by a double row of pearls.
Ο μανδύας του Ρογήρου Β’ με αραβική μπορντούρα ψευδογραμμάτων[1], δείτε και παρακάτω.

()

Ο Henri Loyrette, διευθυντής στο Λούβρο, γράφει:  « L'influence des arts de l'Islam sur notre culture est prégnante et continue ».
Alechinsky , Dotremont ή Michaux, Kandinski είναι ονόματα του 20ου αιώνα που σαφώς έχουν επηρεαστεί από την αραβική καλλιγραφία. Ο Matisse αναγνωρίζει στο έργο του την αραβική επίδραση: "la révélation m'est venue de l'Orient ou plus exactement de l'Islam. Cet art m'a touché, en particulier lors de l'extraordinaire exposition de Munich… parce que cet art suggère un espace plus grand, un véritable espace plastique".


Επίδραση της αραβικής καλλιγραφίας στη σύγχρονη αραβική τέχνη

Παραδείγματα μελετήθηκαν στην τάξη, εδώ και κάποια άλλα:


http://www.metmuseum.org/toah/images/h2/h2_trmd_3.jpg





Jumana El-Husseini, Untitled, 1991, mixed media on canvas, 77x57 cm, Collection H.R.H. Princess Rajwa Ali.


(
http://www.metmuseum.org/toah/hd/trmd/hd_trmd.htm. accessed on 29 November 2011)
Εδώ η γραφή είναι το σώμα. Πληγωμένο σώμα ανθρώπου.













http://www.metmuseum.org/toah/images/h2/h2_trmd_8.jpg


Wijdan Ali, Karbala Series: Hussein, 1993, mixed media on paper, 61x90 cm, Collection of the British, Museum, London.
Untitled, 1991

Jumana El-Husseini (Palestinian, born 1932)
Mixed media on canvas; 77 x 57 cm
Collection H.R.H. Princess Rajwa Ali




(http://www.metmuseum.org/toah/hd/trmd/hd_trmd.htm. accessed on 29 November 2011)


http://www.daratalfunun.org/main/resourc/exhibit/shaker/ashaker.JPG



Shaker Hassan Al-Said, 1978, acrylic on wood, 120x120cm.


(http://www.daratalfunun.org/main/resourc/exhibit/shaker/shaker.html accessed on 30 November 2010)











http://apps.carleton.edu/reason_package/reason_4.0/www/images/171491.jpg?1135191958



Dia al-Azzawi, Poetry Book (Sadi Youssef), 1995, Guache on folded handmade paper, with acrylic on board cover, 39 x 253 cm.


(http://apps.carleton.edu/campus/gallery/dafatir/artworks/?image_id=171491 accessed on October 2011)













http://www.christies.com/lotfinderimages/D53623/dia_azzawi_untitled_d5362306h.jpg

Dia Azzawi, Untitled , 1969, oil on canvas, 99 x 81cm.

(http://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=5362306 accessed on 4 October 2011)





http://www.britishmuseum.org/images/Babylon_1_l.jpg


Dia Azzawi, Gilgamish, mixed media, 1985.

(http://www.britishmuseum.org/explore/galleries/middle_east/room_34_the_islamic_world/iraq%E2%80%99s_past.aspx accessed on 18 October 2011)









http://www.kinda.org/artists/azzawi/01.jpg




Dia Azzawi, Study on the theme of the hanging odes: Al-Mu'allaqat, 1980, acrylic on canvas, 140x118cm.

(http://www.kinda.org/azzawi.htm accessed on 5 Oktober 2011)





http://artobserved.com/artimages/2010/12/15_dia_azzawi.jpg




Dia Azzawi, Red Sky with Birds, 1981, acrylic on canvas.

http://artobserved.com/2010/12/ao-on-site-doha-qatar-inauguration-of-mathaf-arab-museum-of-modern-art/ accessed on 10 October 2011)


















http://c48743.r43.cf3.rackcdn.com/Images/2010_09/14/0013/955183/129287977129099204_6bf7eb69-9036-4afc-8e8a-e6535af7556f_176061_273.Jpeg



Dia Azzawi, Huruf Arabiya 1 (Arabic letters 1),1982, Acrylic on canvas, 97.2x117cm.

(http://www.mutualart.com/Artwork/Huruf-Arabiyya-Raqam-1--Arabic-Letters-N/A2FC1AAFFBC023A0. accessed on 10 October 2011)

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS6GtITBv1R7Xlavf9YPLAYwLlJFAbO-34152GMIPr3npHdQWTmXrrQMo0EZA

 Dia Azzawi, Diary V, 1986, oil on canvas, 168 x 183cm.

(
http://www.christies.com/lotfinder/LotDetailsPrintable.aspx?intObjectID=5486443. Accessed on 17 October 2011)
escapeintolife_lessaydi8

Lalla Essaydi, Converging Territories (30), 2004, Chromogenic print mounted to aluminum.
(http://www.escapeintolife.com/artist-watch/lalla-essaydi/ accessed on 16 February 2011)




[1] Hubert Houben, Roger II of Sicily, a ruler between East and west, New York 2002, p.125

Δεν υπάρχουν σχόλια: