Κυριακή, 13 Ιουνίου 2010

ένα θέμα. χωρίς να αφορά πρόσωπο συγκεκριμένο.

εξετάζοντας χτες προφορικά, είχα και κάποιους 'ξένους'. τι σχέση έχουν βέβαια οι 'ξένοι' με τους 'ω ξειν αγγέλειν' κλπ, είναι ένα ουσιαστικό θέμα.
εγώ χάρηκα που είχα τέτοιους 'ξένους': έναν απίστευτο βούλγαρο, που έγραφε ελληνικά τέτοια που θα έπρεπε να τον ζηλεύουν κι οι καθηγητές του. ήταν μάλιστα το τελευταίο του μάθημα. του είπα: μην τυχόν σε χάσουμε! σε ποιον να μιλήσω για να κάνεις ντοκτορά εδώ; χάρηκε κι αυτός, ένιωσα κι εγώ χρήσιμη και ωφελιμίστρια,
κι είχα κι έναν ιταλό, κι αυτός μιλούσε καταπληκτικά ελληνικά. στο μάθημα του αραβικού πολιτισμού ρώτησα τον ιταλό για την πατρίδα του τη σικελία και τους άραβες.
ήξερε λίγο ως πολύ αυτά που θα ήθελα. δε με εντυπωσίασε αυτό, όσο το γεγονός ότι θυμόταν από την ιταλική παιδεία του προφανώς, τη σχέση μεταξύ Πάπα και Νορμανδών. έβλεπες την παιδεία του καθενός.
στο μάθημα του αραβικού πολιτισμού, ρωτάς κι ένα 'πότε οι άραβες κατέλαβαν τη δαμασκό', σου πετάνε ένα χρόνο στο πρώτο μισό του 7ου μετά χριστόν αιώνα, σωστά, και μετά, ρωτάω κι εγώ, πριν μερικά χρόνια μια φοιτήτρια του ιστορικού τμήματος.
λέω λοιπόν στη διαβασμένη επιφανειακά εκείνη φοιτήτρια του ιστορικού: πότε κατέλβαν οι άραβες τη δαμασκό; 634 μου λέει.
εντάξει της λέω. από ποιούς την κατέλαβαν;
τότε η φοιτητριούλα αυτή ένιωσε σαν να προσπαθούσες να της βγάλεις το σκάφανδρο που φοράει η σίντυ στον μπομπ σφουγγαράκη, με κοιτάζει με άπειρη απορία, σκέφτεται και μου λεει, η φοιτήτρια του ιστορικού: μμμ...από τους τούρκους μάλλον!'
αχτύπητο αυτό, αλλά εγώ χτυπιέμαι μέχρι σήμερα.
νά σου λοιιπόν χτες, που είχα τέτοια μυαλά με τη δική τους κουλτούρα και παιδεία, έκανα την ίδια ερώτηση σε 2 φοιτήτριες.
περίπου το ίδιο απάντησαν, η μια ελληνίδα ελλάδας κι η άλλη ελληνοκύπρια. δε θέλω να φανώ ούτε ρατσίστρια ούτε κακιά (πιο πολύ από όσο είμαι), μα να η απάντηση από τη δεύτερη:
- από ποιους την κατέλαβαν; ειλικρινά δεν ξέρω.
για σκεφτείτε τα μαθήματα της ιστορίας που έχετε κάνει στο σχολείο, λέω εγώ.
-δεν κάναμε τέτοια.
σύμφωνοι, της λέω, αλλά απλώς, ας κάνουμε μια βόλτα σ' αυτά που μαθαίνατε. κάνατε ποτέ αρχαία ιστορία;
-ναι.
ωραία, πότε περίπου ήταν αυτό;
-δλδ;
να: άμα σας πω 330π.Χ. τι θα πείτε; αρχαία ιστορία δεν είναι;
-ναι.
τη ρωμαϊκή ιστορία; την ξέρετε; πότε ήταν, στο περίπου; με τη ρώμη, την ιταλία, κλπ
-...
εξηγώ περίπου ρωμαϊκή ιστορία, και μετά βυζαντινή. (ο βούλγαρος είχε τεντώσει τα μάτια του και πάθαινε εξόφθαλμη βρογχοκήλη).
αφού είναι η βυζαντινή μετά τη ρωμαϊκή, θυμάστε καμιά χρονολογία, έτσι, χοντρικά, από το μάθημα της βυζαντινής ιστορίας;
-... 453.
453; τι έγινε τότε;
-...
μάλλον θα θυμάστε 1453. θυμάστε τι έγινε τότε;
-μια επανάσταση νομίζω, μου είπε!!!!
δε μου εξήγησε βέβαια ποια επανάσταση. ντραπήκαμε όλοι πολύ.
μου κάνει εντύπωση πόσο οριενταλιστικά βλέπουμε την ιστορία μας. τη μαθαίνουμε με τέτοιο τρόπο, λες κι είμαστε ένας λαός χωρίς γείτονες, και λες και πρέπει να μάθουμε για την ελλάδα όσα ξέρει ένας μέσος αμερικάνος, χωρίς καμιά μέριμνα ουσιαστική για το πότε και πού.
απίστευτο. τι λέτε γι'αυτά;
είμαι υπερβολική;

9 σχόλια:

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ είπε...

Υπερβολική; Καθόλου!

"Απ' τα κόκκαλα φτιαγμένη των Ελλήνων τα γερά..."

- είπε...

μου κάνει εντύπωση: σαν να μην έχει περάσει από σχολείο ο έλληνας ώρες-ώρες.
όχι γιατί θεωρώ ότι πρέπει σώνει και καλά να κάνουμε τους ξύπνιους, τους υπεράνω και τους με την 'εκλεκτήν (ή ελεεινήν) αποστολήν'. απλώς, για να υπάρχουμε, πρέπει να ξέρουμε λιγάκι ποιοι είμαστε, τι κάνουμε, τι μας λένε, από πού κρατάει η σκούφια μας... κάτι τέλος πάντων, ό,τι ξέρουμε για τους άλλους, που ζητάμε να μάθουμε, ας το δούμε και σ' εμάς...

dyosmaraki είπε...

Εάν κρίνει κανείς από τα βιβλία της Μέσης Εκπαίδευσης, ομολογώ πως και εγώ στη θέση τών μαθητών μάλλον θα αδιαφορούσα εντελώς για το μάθημα της Ιστορίας. Είναι τόσο κακογραμμένα και ασύνδετα τα κεφάλαια μεταξύ τους....
Επειτα, εάν δεν αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας της Ιστορίας προς το βιωματικότερο (πέρα από την απάιτηση περί πεζής παπαγαλίας)δεν πιστεύω πως οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί φοιτητές θα βελτιωθούν....

- είπε...

ναι, έχεις δίκιο. πολλά 'πράματα' διδάσκονται αφού πρώτα τους έχει αφαιρεθεί κάθε νόημα. και μεγαλύτερο νόημα από την αγάπη και την αποδοχή, νομίζω δεν υπάρχει...
κι αποδοχή, δεν εννοώ την 'εθνική υπερηφάνια' ή κάτι τέτοιο, για μένα δεν έχει νόημα αυτό. αποδοχή είναι να πλησιάζεις την αλήθεια και να μην την απορρίπτεις.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ είπε...

Δεν ξέρω...
Είναι τέτοια η απόσταση ανάμεσα στα σημερινά παιδιά και στους γονείς/δασκάλους, πολύ μεγαλύτερη από την απόσταση μεταξύ παιδιών και γονιών/δασκάλων που υπήρχε πριν από μερικές δεκαετίες. Αν το σχολείο είναι προέκταση της οικογένειας, είναι προέκταση και της οικογενειακής παθογένειας.
Θυμάμαι το "Μάθε παιδί μου γράμματα" του Μαραγκού... Ποιος ο λόγος σήμερα να μάθει κανείς οτιδήποτε, όταν δεν πιστεύει (δεν τον μαθαίνουν να πιστεύει) στην αξία της γνώσης;

VAD είπε...

Οχι,δεν εισαι καθόλου υπερβολικη!Το ωραίο ειναι ότι την ίδια ιστορία διδάσκονται τρεις φορές στα δώδεκα χρόνια,Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο:)

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ είπε...

Κάτι σχετικό (και πολύ ενδιαφέρον):

http://rodiat7.blogspot.com/2010/06/blog-post_14.html

(Ο Σερ Κεν Ρόμπινσον κάνει μια διασκεδαστική και έντονα συγκινητική πρόταση για τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που να γαλουχεί (αντί να υπονομεύει) τη δημιουργικότητα. Mε ελληνικους υποτιτλους.)